Call To Action – 16 tips och resurser om hur du leder dina besökare rätt

by Mikael Uusitalo on 23/11/2010

Vare sig du driver en blogg, en ebutik eller tjänar ditt uppehälle som affiliate så finns det ett bakomliggande syfte och mål. I en blogg så vill du engagera dina läsare i kommenterasfältet, i en ebutik så vill du nå avslut och som affiliate vill du driva och konvertera din trafik till avslut hos tredje part.

Syftet med din hemsida är alltså att att förmå dina besökare att genomföra någon slags handling som kommer dig till gagn. För att din besökare i så stor utsträckning som möjligt skall genomföra denna handling så krävs en tydligt uppmaning , en så kallad call to action.

Men vad är förutsättningar för en effektiv call to action och hur utvecklare du en sådan? I det här inlägget så presenteras 16 tips och resurser för hur du kan utveckla din call to action och förhoppningsvis även din affär.

1. Förbered dina besökare

Innan du förmår din besökare att genomföra din önskade handling så måste du förankra behovet av den produkt eller tjänst du tillhandahåller. Förklarar du tydligt hur just din produkt eller tjänst löser just deras problem?

Spotify är ett bra exempel. Klart och tydlig får besökaren förklarat för sig varför denna skall pröva Spotify.

2. Erbjud det där lilla extra

Ibland kan det vara bra att möta besökaren halvvägs för att uppmuntra dem att genomföra din önskade handling. Det kan betyda att du erbjuder någon typ av bonus, rabatter, eller extra tjänster eller erbjudanden som kan förstärka värdet av din produkt eller tjänst.

888 Bingo möter sina besökare halvvägs genom att strössla deras call to action, Bli medlem nu, med att de erbjuder sig att dubbla den första insättningen du gör.

3. Keep it simple stupid

Du vill inte förvirra dina besökare så du skall alltid försöka minimera antalet call to actions på en sida. Du vill göra det så enkelt som möjligt för din besökare att göra det val som du önskar.

Väljer du att presentera flera val så vill du fokusera dem mot ditt slutgiltiga syfte med hemsidan och efterföljande, sekundera mål.

Ett exempel StreamSend som har “Sign up” som primär call to action och “Take the tour” som sekundär.

4. Störst går först

Din call to action är  ditt viktigaste budskap och skall således presenteras så stort som möjligt på din hemsida. En stor, centralt placerad call to action ger bästa resultat.

Bästa alternativet till molntjänsten Dropbox, Spideroak har placera sin, nästan överdimensionerade knapp där de erbjuder 2 GB gratis utrymme mitt på sidan.

5. Bekänn färg

Vilken färg du väljer att framhäva din call to action är av stor vikt för vilken effekt du får. Generellt så vill du att din call to action skall kontrastera din sidas generella färgtema i så stor grad som möjligt.

Vanliga färger i dessa Web 2.0 dagar är röd, grön och orange och blå.

Bästa plattformen för dig som vill öppna egen webshop, Shopify använder en blå knapp för accentuera mot den i övrigt gröna, gråa och svarta paletten.

6. Nu är det bråttom

När du utvecklar din call to action så är det viktigt att du använder ett språk som uppmanar din läsare till agera nu.

Du vill vara tydligt med vad du vill att få dem att göra.

  • Köp nu
  • Registrera dig nu
  • Pröva nu
  • Klicka här
  • Kommentera nu
  • Boka din drömresa nu

För att skapa ett behov och en känsla av exklusivitet så vill du även betona att det gäller ett tidsbegränsat erbjudande.

  • Erbjudandet avslutas 31/11
  • Endast idag
  • Beställ idag och få en hemlig present

Som exempel kan nämnas CDON som tydligt kommunicerar att man inte betalar någon frakt om man beställer innan 29/11. Extra poäng för att dom ytterligare preciserar och ivrar med att ange exakt klockslag för när kampanjen når sitt slut.

7. Testa 1 gång, testa 2 gånger

Att nå en hög konverteringsgrad och en entydig call to action är inte något som sker över en natt. Det finns alltid någon del av din call to action som du kan förbättra och utveckla för att nå ännu högre konverteringsgrad.

Google erbjuder sin tjänst Web Optimizer som i min mening är det perfekta verktyget för den som vill börja testa olika lösningar.

8. Above the fold

All din viktiga information, inklusive din call to action skall finns inom räckhåll för din läsare. Om din läsare behöver scrolla för att du nå det mål du har satt upp för sidan så bör du tänka om din design.

Bittorrent-klienten uTorrent har lyckas väl med just detta. Endast tre relativt ovidkommande informationsrutor är det som inte syns i bild.

9. Håll vad du lovar

När din besökare väl väljer att fullfölja din call to action så är det viktigt att besökare presenteras vad den söker. Om du inte gör det så kommer dina besökare lämna dina besökare besvikna över att de inte hittade vad de sökte.

I motsats till alla positiva exempel så väljer jag här att presentera ett dåligt, Aftonbladet. När man klickar på “Köp Plus” så tas man till ytterligare en sida som informerar ytterligare om Plus varefter man måste trycka på “Köp Plus” igen.

Det absolut mest logiska skulle vara istället att ta den som klickar till tas till något som kan liknas vid första steget i en kundkorg där man direkt får välja vilken längden på sitt Plus abonnemang, den sida som man nu når i steg 3.

10. Följ säsongen

Vikten av att ha en hemsida som följer årets säsonger är viktigare än vad man tror. Är det Jul, som det lackar till nu så vill du också kommunicera det i din call to action om så är möjligt. Det konverterar inte bara kunder, det ger en också en känsla av att du tar hand om din sida.

Här nedan är det Telenor som har “julat” till sin hemsida något. Dock saknas det en renodlad call to action. “Köp din julklapp idag” hade kanske varit ett förslag?

Övriga resurser

11. Call to Action Buttons: Examples and Best Practices

How can we create effective call to action buttons that grab the user’s attention and entice them to click? We’ll try to answer this question in this post by sharing some effective design techniques and exploring some examples. (Smashing Magazine)

12. Design To Sell: 8 Useful Tips To Help Your Website Convert

A great-looking website may achieve the goal of shaping and delivering a strong brand, but its good looks alone aren’t enough to sell the products or services on offer. For that, you need to introduce the element of marketing. (Smashing Magazine)

13. Calls to Action – 12 Tips To SNAP Readers Out of Passivity

They never comment, they don’t vote in polls, they won’t subscribe to your feed or newsletters, they won’t buy the affiliate products that you recommend, they won’t email a friend about your blog, they won’t vote for you in social bookmarking sites and most of them will never come back. (Problogger)

14. Lessons Learned from 21 Case Studies in Conversion Rate Optimization

Every website has unique conversion goals, so the approach to conversion rate optimization is unique for every website. You should not expect to follow tips from a “best-practices” article and boost your conversion rates instantly. (SEOmoz)

15. 25 Examples of Convincing Call-to-Action Buttons

As a designer, it’s your job to make it as easy as possible for visitors to achieve these tasks and call-to-action buttons are the most powerful tools at your disposal, so use them wisely. (Designshack)

16. A/B test case study: how two magical words increased conversion rate

They added just two words next to the Sign up button and the conversions shot up by 28%. If we say the phrase was one of these: “Sign up for Free”, “It’s Free” or “Free Signup”, can you guess which one did the trick? (visualwebsiteoptimizer.com)

Avslutande ord

Så, som du ser så finns det mycket som du kan göra för att i gengäld nå smått fantastiska resultat. Så ut och testa med er! Varje procent vunnen kan vara värd många kronor.

Min motfråga lyder, hur många av er arbetar aktivt med att utveckla er call to action och andra element som kan driva på er konvertering?

8 kommentarer

Bra sammanfattning! Jag ska gå igenom detta igen när jag sätter igång med nästa projekt.

by kim on 11/24/2010 at 10:35 am. Reply #

Vilken underbart lättförståelig guide! Gillar alla bilderna också, de är verkligen pricken över i:et!
Mycket användbart för en nybörjare som mig, så tackar för detta!

by J. on 11/30/2010 at 9:07 pm. Reply #

Ett perfekt guide. En del att ta in. Jag arbetar överlag för lite med att testa vilket som fungerar. Hoppar på nya idéer istället för att utveckla de som jag idag har. Måste bli bättre att utveckla det som finns istället för att kasta sig över nya projekt.

by Mille on 12/03/2010 at 6:42 pm. Reply #

Tack :)

by Mikael Uusitalo on 12/12/2010 at 1:00 am. Reply #

Tack så mycket för det här inlägget, mycket bra start att utveckla detta. Själv är jag mitt uppe i att utveckla detta just nu men tycker att det är sanslöst svårt att pricka någorlunda rätt. Jag tycker att man lätt hamnar i lite för många Call to action/uspar osv.. Sånt här får du gärna skriva mer om! Kanske med lite närmre exempel med mindre affiliatesajter?

by Websimon on 12/12/2010 at 11:09 pm. Reply #

Tackar för feedbacken! Ja, det är inte lätt någonstans det här området, men ack så intressant. Jag har lite uppslag på gång, så får se om jag får ihop något vettigt.

by Mikael Uusitalo on 12/12/2010 at 11:19 pm. Reply #

Bra tips! Tänker mycket på detta men har aldrig sett det så bra skrivet med ord

by Jonas Lejon on 12/20/2010 at 2:31 pm. Reply #

[...] Vill du fördjupa dig kring vad call to action är rekommenderas att läsa Bennys inlägg om detta på holdingbloggen eller Mikael Uusitalos inlägg med 16 tips hur du leder dina besökare rätt. [...]

by Call to Action - Så lockar du till handling på hemsida on 07/08/2012 at 3:38 pm. Reply #

Lämna din kommentar

Obligatorisk.

Obligatorisk. Publiceras ej.

Om du har en.