5 kostnadseffektiva verktyg för konverteringsoptimering

by Mikael Uusitalo on 10/03/2011

Om du har läst del 1 och 2 i min introduktion till konverteringsoptimering så har du också märkt att jag i analysen- och test fasen av ett optimeringsprojekt talat om vikten av att använda verktyg, allt för att uppnå tillförlitliga siffror i alla skeden av projektet.

Historiskt sätt så har dessa typer av verktyg inte vart speciellt billiga eller tillräckligt enkla varför tröskeln för många små och mellanstora företag varit för hög. Men, de  senaste åren har fler och fler verktyg blivit tillgängliga som faktiskt kan uppfylla dessa kriterier.

Nedan är ett urval av dessa verktyg, vissa mer avancerade än andra men i mångt och mycket bra verktyg för den som vill maximera sin konverteringsmöjlighet.

Google Analytics

Google Analytics ska egentligen inte behöva en introduktion, men vi ger en sådan ändå. Google Analytics är Googles kostnadsfria verktyg för att mäta besökare till en webbplats. Mät hur många som når din webbplats, vart ifrån de kommer, hur länge stannar, vart de lämnar din webbplats och framför allt, mät hur stor andel som genomför ditt uppsatta mål. Möjligheterna är näst intill oändliga.

Andra alternativ: Reinvigorate, Mint

Loop11

Hur uppfattar dina besökare din hemsida? Och hur lätt är det för dem att genomföra ditt uppsatta mål? Det finns ingen bättre feedback rörande hur din webbplats presterar än information från riktiga människor. Loop11 erbjuder en tjänst där du enkelt administrerar och genomför användbarhetstest.

Andra alternativ: UserTesting.com (endast på engelska)

4Q

Undersöker du löpande vad varför dina besökare webbplatser besöker din webbplats, om de lyckades eller inte att genomföra vad de satt ut att göra och om de är nöjda med sitt besök? 4Q erbjuder en gratis tjänst för att administrera, utveckla, implementera och genomföra kundundersökningar på din webbplats.

Undersökningen baseras på The Three Greatest Survery Questions Ever som tydligt visar att en kundundersökningen inte behöver vara så avancerade för att nå insikt i de absolut viktigaste frågor.

Andra alternativ: SurveyMonkey

Clicktale

Har du förståelse i hur dina besökare navigerar din hemsida, vart de klickar och vart de spenderar mest tid på varje sida på din webbplats? Clicktale erbjuder en tjänst där man kan implementera olika lösningar för att analysera just detta.

Med hjälp av olika verktyg, t.ex. heatmaps så får du en exakt bild över hur besökare navigerar, klickar och till och med rör musen. Allt för att du skall nå insikt i vart du skall förlägga tid för förbättringar.

Andra alternativ: Crazy Egg

The video cannot be shown at the moment. Please try again later.

Google Website Optimizer

Google Website Optimizer är Googles (åter igen kostnadsfria) verktyg för att genomföra A/B-test och och flervariabeltest. Website Optimizer är enkelt att använda och implementera, från enkla lösningar till mer avancerade sådana där många, många element testas kontinuerligt. Website Optimizer är även intergrerat med Analytics och AdWords för optimial överblick på ursprung och utfall.

Andra alternativ: Optimizely, Visual Website Optimizer

Avslutning

Dessa verktyg är bara ett litet urval i vad som finns tillgängligt på marknaden idag. Viktigt att komma ihåg är att, även om verktyg är viktigt för att genomföra en god konverteringskampanj, så är en strategi för hur de skall användas och vad för data som skall samlas in en grundpelare i hur dessa verktyg används.

Vilka verktyg använder du – har du några tips?

Lämna din kommentar

Obligatorisk.

Obligatorisk. Publiceras ej.

Om du har en.