Olika typer av landningssidor – olika ändamål

by Mikael Uusitalo on 15/03/2011

En landningssida är den första sidan som dina besökare landar på efter att ha valt att klicka på någon typ av länk som leder dem till din hemsida. Dessa kan komma i olika form och är en viktigt del i arbetat med konverteringsoptimering. Vanligen baseras dess form på hur du driver trafiken till din hemsida, exempelvis via SEO eller PPC och vilken typ av produkt eller tjänst du tillhandahåller.

Beroende på din trafik och produkt så är det normalt tre olika typer av landningssidor som man man kan välja att utveckla.  I det här inlägget så tittar vi närmare på dessa och vilka olika ändamål de kan tänkas ha.

Huvudsidan

För företag vars huvudfokus inte är deras online-verksamhet eller har stora mängder organiska besökare så är huvudsidan alltså den normala webbplatsen eller kritiska undersidor på webbplatsen de sidor som huvudsakligen utvecklas till landningssidor.

Nedan är en skärmbild (beskuren) på Telias produktsida för mobilt bredband. Denna kan antas vara viktig för organisk trafik och direkttrafik.

Telia Intern Landningssida

Notera att man, eftersom man har ett brett utbud av produkter relaterade till detta segment tvingas presentera dessa vilket medför att sidan känns mer belamrad än önskvärt. Här är det även lätt för konsumenten att försvinna iväg till andra segment om denna så önskas.

Microsite

En mikrosida (friståenden eller som subdomän) är utvecklad för ett enskild publik, enskild produkt, ändamål eller problem. Jämfört med huvudsidan som ofta består av flera produkter och element så har man här möjligheten att presentera en produkt eller tjänst och endast relevant information för denna på en eller flera sidor, information som alltid leder kunden till önskat mål, oavsett om det gäller ett köp eller annat.

I detta exempel (ett mycket dåligt utformat sådant skall tilläggas) så är det en kreditkortsprodukt från SAS och American Express som presenteras som en microsida på en subdomän till American Express.
American Express Microsite

Självständig sida

Den sista typen av landningssidor är den fristående och självständiga versionen. Denna består i de flesta fallen bara av en sida och har ett enda uttalat mål för vad man vill att besökare skall göra.

Ofta är dessa framtagna för en specifik kampanj endast och är i regel inte framtagna för att sälja något direkt utan exempelvis bygga en stock av prospekt.

I detta exemplet är det Groupon-kopian Let’s Deal och en landningsida från en Adwordsannons.

Let's Deal Landingpage

Som ni kan se så har olika typer sidor olika ändamål varför det är viktigt att identifiera hur just din affär ser ut. Utifrån denna information så kan du sedan utveckla din huvudsakliga webbplats eller utveckla fristående eller externa landningssidor för dina kampanjer.

Hur arbetar du med landningssidor?

9 kommentarer

Intressant inlägg, jag försöker att leda så mycket trafik som möjligt till förstasidan på tjänsten och sedan optimera denna. Har ett antal satellitsajter som dock är outvecklade

by Jonas Lejon on 03/15/2011 at 8:57 am. Reply #

Om det är en medveten strategi så är det självfallet viktigt att denna också är optimerad, post klick så att säga. Det viktigt är att kanalisera besökaren och att alla sidor/stegen på vägen till avslut och transaktion är optimerade för ändamålet.

Generellt så vill du alltid driva besökaren till den mest relevanta (och samtidigt optimerade) sidan. Med PPC är det enklare, inte så mycket med organisk eller direkt trafik.

by Mikael Uusitalo on 03/15/2011 at 9:15 am. Reply #

Bra inlägg. Landningssidor borde jag verkligen titta mer på. Jag är helt övertygad att jag kan dubbla mina inkomster om jag blir bättre på dem :)

by Kim on 03/17/2011 at 2:32 pm. Reply #

Blev lite nyfiken på vilka kommersiella sidor du driver Mikael. Lust att avslöja ett gäng?

by Erik on 03/19/2011 at 12:01 am. Reply #

En egen är http://www.flyttstadstockholm.com och en annan är http://www.flyttstadgoteborg.se

by Mikael Uusitalo on 03/19/2011 at 12:13 am. Reply #

Intressant nische och riktigt snygga hemsidor. Hur kom det sig att du började med flyttstäd? Har du kontaktat massa städfirmor själv? Jag gissar att det inte finns ett affilaiteprogram för det?

by Erik on 03/19/2011 at 10:36 am. Reply #

Jag har flera till domäner in the works för liknande lead-baserade webbplatser. Anledningen till dessa var att jag ville diversifiera min portfölj lite. Förut var det mycket affiliate/adsense-sidor som kan kännas “tunna”. Dessa är mer riktiga tjänster och känns mer långsiktiga.

Har kontaktat ett gäng städfirmor, ja, som alla får leads gratis nu. Trafiken har inte riktigt tagit fart än varför antalet leads inte kan motivera att jag ska ta betalt, än.

by Mikael Uusitalo on 03/19/2011 at 6:46 pm. Reply #

Intressant tillvägagångssätt att inte ta betalt från början. Vi bor nere på Malta och flickvännen har en tämligen välbesökt blogg. Har haft funderingar på hur man ska kunna få lokala sponsorer och det kanske är en god väg att börja med att vara gratis bara för att visa vad det ger.

Kul med nya tankar :)

by Erik on 03/20/2011 at 12:11 pm. Reply #

Jo, varför inte, om man har råd? Då har man en riktlinje för hur vad man kan ta betalt.

by Mikael Uusitalo on 03/20/2011 at 5:10 pm. Reply #

Lämna din kommentar

Obligatorisk.

Obligatorisk. Publiceras ej.

Om du har en.