Vad är Konverteringsoptimering – del 2

by Mikael Uusitalo on 05/03/2011

I del 1 av denna serie om konverteringsoptimering så talade jag om vad konverteringsoptimering är för något och varför det är ett så stort antal hemsidor som underpresterar när det kommer till att uppnå utsatta affärsmål.

I denna del 2 så kommer jag presentera ett antal punkter och en enklare guide för hur man som litet eller mellanstort företag (stort också för den del) med en större mängd trafik kan börja med arbetet med att utveckla en långsiktigt strategi och en grund för att aktivt arbeta med konverteringsoptimering.

“It gives me great pleasure indeed to see the stubbornness of an incorrigible nonconformist warmly acclaimed” – Albert Einstein

Är det värt det

Att arbeta med konverteringsoptimering kräver långsiktigt arbete, engagemang och envishet. Det här betyder att konverteringsoptimeringen kanske inte är något för alla i alla lägen om man inte kan avsätta den tid och den kostnad som följer med ett konverteringsprojekt.

För att påbörja arbetet med konverteringsoptimering så krävs, från början, endast ett fåtal parametrar för att beräkna eventuell vinst och önskad ROI på investeringen för ett berättiga ett optimeringsprojekt. Vi behöver nuvarande mängd trafik till webbplatsen, nuvarande konverteringsgrad och nuvarande medelvärde för genomfört mål.

Ett förenklat exempel

En webbutik säljer snöslungor online. De har i dagsläget 1000 besökare i månade till sin webbplats. Idag så säljer man en snöslunga 1% av besökarna. Ett medelvärde för en order är 4000kr. All trafik är organisk och man har således inga andra annonseringskostnader.

Vi räknar lite.

1% konverteringsgrad på 1000 besökare motsvarar 10 försäljningar i månaden. 120 per år. Total försäljning uppgår således till 480 000 kr (120*4000).

Webbutiken bestämmer sig för att optimera sin sida. Efter en första runda optimering så noterar butiken en konverteringsgrad på hela 1.30%

1.3% konverteringsgrad på 1000 besökare motsvarar 13 försäljningar i månaden eller 156 per år. Total försäljning uppgår till 624 000 kr.

Med hjälp av konverteringsoptimering så ökade företaget sin årliga försäljning med 30% (480 000kr/624 000kr).

Formulera en plan

När vi nu har det svart på vitt att det skulle löna sig att investera i konverteringsoptimering så kan fortsatt fortsätta med att formulera en plan för hur vi skall gå vidare i arbetet.

Etablera ett affärsmål

Ett av de absolut viktigaste man måste göra innan man fortsätter med att planera optimeringsarbetet är att etablera ett mål för vad man vill att en besökare till webbplatsen skall genomföra. Normalt så kan detta mål knytas direkt till den affärsidé som företaget har och vad som krävs för att genomföra denna.

Om man så önskar så kan man ha flera mål, sekundära sådana, men det är viktigt att prioritera det mål som generera högsta värden för företaget och endast ett mål per sida på webbplatsen.

I en webbutik så vill jag exempelvis avsluta ett så stort antal orders och till ett så högt värde som möjligt.

Analysera säljkanalen (webbplatsen)

Nästa punk efter att vi etablerat ett mål är att analysera hur besökare till webbplatsen flödar på hemsidan och hur de idag når och avslutar de affärsmål som finns.

Hitta de områden på hemsidan där dina besökare väljer att lämna säljkanalen? Var lämnar de säljkanal? Hur lämnar de säljkanalen.

Utveckla en åtgärdsplan

Det är i detta skede av planeringen som vi skall bilda oss en hypotes över vad det är som inte fungerar med webbplatsen. För att etablera en hypotes så, precis som vi talade om i del 1 viktigt att all kompetens på alla berörda områden, såsom copy, UI, besöksanalys, utveckling och design samarbetar.

Det är nu som vi bygger upp den modell som vi skall testa och jämföra med utgångsläget vi har.

Ställ dig frågan – vad hindrar mina besökare från att uppnå de mål som jag och de har när de besöker hemsidan?

Test och testa lite mer

När hypotesen är färdigställd och det finns en modell klar baserad på alla antagande som samlats in från alla parter i projektet så är nästa steg testning, kontinuerligt och fortgående sådan. Att A/B-testa en gång är inte nog. Det måste göras gång på gång och strukturerat för att ge bästa resultat.

Undvika fallgropar

Använd rätt verktyg – att testa utan verktyg ger aldrig bra resultat. Använda verktyg som återger data, korrekt sådan.

Testa fel saker – testar du verkligen rätt sidor och rätt element? En väl genomförd analys av säljkanalen och en väl strukturerade åtgärdsplan medför att du testar rätt saker från början och inte ödslar tid på fel saker.

Med medgång kommer motgång – Konverteringsoptimering kan lika gärna betyda 10 misslyckade test som lyckade sådana trots väl genomförd planering. Det är därför det är extra viktigt att vara väl förberedd och och säker på att man testar och optimerar rätt saker.

Att inte titta utifrån och in – konverteringsarbete kräver att den som arbetar med exempelvis en webbplatsen måste lägga egen prestige åt sidan och titta på en webbplats med en besökare ögon och i många fall göra sig av med element som kanske ligger en väldigt nära. En extern partner är således att rekommendera om det är möjligt.

Det finns ingen universallösning – Många talar om universallösningar som kommer fungera på din just din webbplats. Många gånger så kan fallet vara så, men det kräver testning. Utan testning så finns det ingen universallösning som fungerar.

Avslutning

Som ni kanske märker så är konverteringsoptimering inte alltid så lätt som man kan tro. Vi har bara gnuggat på ytan och det finns mycket mer att lära. Utöver  det så krävs hårt arbete för att nå resultat och framför allt så krävs det tid. Men som vårat lilla räkneexempel visade så finns det pengar att tjäna varför det i mitt tycke bör vara något som står högt upp på den som vill få ut mesta möjliga värde från sina besökare i alla lägen.

4 kommentarer

Väldigt väl skrivet. Vilka verktyg använder du när du konverteringsoptimerar?

Själv är det här lite av en akilleshäl för mig och något som jag sällan tar tag i. Det blir ett par A/B tester ibland men inte alls i den utsträckningen som jag borde.

by Erik on 03/06/2011 at 12:23 pm. Reply #

Tackar! Jag själv gillar Google Website Optimizer, den har fungerat bra i de projekt jag arbetat med iaf. Cch då har jag nog ändå mycket kvar att lära i ämnet.

by Mikael Uusitalo on 03/08/2011 at 10:40 am. Reply #

Har kikat lite på GWO men inte använt det mycket. Får bli bättre på det helt enkelt.

Nyårslöftet var att hålla koll på alla länkbyten men man får kanske utöka det till att AB-testa mer också…

by Erik on 03/08/2011 at 1:20 pm. Reply #

Bra skrivit! Kommer definitivt lära många om konverteringsoptimering.

by Andreas Johansson on 03/08/2011 at 11:09 pm. Reply #

Lämna din kommentar

Obligatorisk.

Obligatorisk. Publiceras ej.

Om du har en.